Osoby związane z Chopinem Osoby związane z Chopinem

Ewa Podleś

Ewa Podleś

Ewa Podleś

*26 IV 1952 Warszawa

Dzięki charakterystycznej, dramatycznej barwie głosu o ogromnej skali, biegłości i olbrzymiej rozpiętości, Ewa Podleś jest powszechnie uważana za czołowy światowy kontralt. Występowała w takich teatrach operowych, jak Seattle Opera (partia tytułowa w operze Giulio Cesare [Juliusz Cezar] Haendla, Adalgiza w Normie Belliniego i Erda w tetralogii Pierścień Nibelunga Wagnera); San Diego Opera (Cesare); San Francisco Opera (Polinesso w Ariodante Haendla), Canadian Opera Company (Cesare, Jokasta w Oedipus Rex [Król Edyp], Klitajmestra w Elektrze oraz partia tytułowa w Tancredi Rossiniego); Houston Grand Opera (Ulrika w Un Ballo in Maschera [Bal maskowy] Verdiego oraz Markiza w La fille du Régiment [Córka pułku] Donizettiego); Dallas Opera (Bertarido w Rodelindzie Haendla i Erda); Milwaukee's Florentine Opera (Azucena w Il Trovatore [Trubadur] Verdiego), Michigan Opera Theatre (Ulrika) oraz Minnesota Opera (Malcolm w La donna del lago [Dziewica z jeziora] Rossiniego. Jesienią 2008 roku Nowy York był świadkiem triumfalnego powrotu Ewy Podleś do Metropolitan Opera w roli La Cieca w operze La Gioconda a także debiutu w nowojorskim Chamber Music Society of Lincoln Center w Il Tramonto Respighiego i w Arianna a Naxos Haydna. Ten sam sezon obejmował także recitale z Garrickiem Ohlssonem w Seattle, Baltimore i Quebec oraz rolę Hrabiny w Damie Pikowej Czajkowskiego w Operze w Monte Carlo.

Spośród występów w nowojorskiej Carnegie Hall wymienić można Orphée et Euridice [Orfeusz i Eurydyka] Glucka z The Oratorio Society of New York, Ulrikę z Collegiate Chorale, arie barokowe i Rossiniego z Moskiewską Orkiestrą Kameralną, Das Lied von der Erde [Pieśń o Ziemi] z Philadelphia Orchestra; oraz Three Hymns [Trzy hymny] Szymanowskiego z Sinfonią Varsovia. Sezon artystyczny 2005-2006 przyniósł śpiewaczce recitale w Jordan Hall w Bostonie, Chan Centre w Vancouver oraz podczas występów organizowanych przez Towarzystwo Muzyki Kameralnej w Filadelfii [Philadelphia Chamber Music Society], ponadto entuzjastycznie przyjęte wykonania kantaty Rossiniego Giovanna d'Arco [Joanna d'Arc] z Moskiewską Orkiestrą Kameralną (w Pittsburgu i w Avery Fisher Hall w Lincoln Center) oraz Toronto Symphony; a także Tancredi wespół z Detroit Symphony pod auspicjami towarzystwa University Musical Society w Ann Arbor, Michigan, które poprzednio zaprezentowało talent artystki w recitalu i w głośnym koncertowym wykonaniu Orfeo [Orfeusz]. Zaśpiewała główne partie w: Metropolitan Opera i Vancouver Opera; Deutsche Staatsoper Berlin oraz Deutsche Oper Berlin; frankfurckiej Alte Oper; Gran Teatre del Liceu; Teatro Bellini; La Scala; La Fenice; Teatro San Carlo; w warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej; w Théâtre du Châtelet oraz Opéra Bastille.

Poza napiętym grafikiem występów operowych, Ewa Podleś może poszczycić się opinią jednej z najpopularniejszych na świecie wykonawczyń recitali i koncertów. Solistka występowała gościnnie z orkiestrą kameralną Saint Paul Chamber Orchestra pod batutą Nicholasa McGegana (arie barokowe); z San Francisco Symphony (zarówno w Requiem Verdiego, jak i Aleksandrze Newskim Prokofiewa, pod batutą - odpowiednio - Donalda Runniclesa i Libora Peška); z Detroit Symphony (Druga Symfonia Mahlera i Das Lied von der Erde, w obu przypadkach dyrygował Neeme Järvi); z Seattle Symphony pod batutą Gerarda Schwarza (Mahler, ponownie w tym samym składzie w sezonie 2006-2007); oraz z Montreal Symphony (program Berlioz/Gluck pod batutą Charles'a Dutoit oraz Kindertotenlieder pod dyrekcją Antoniego Wita). Artystka wystąpiła również z następującymi orkiestrami: Maggio Musicale Fiorentino i National Arts Centre Orchestra; Narodowa Orkiestra Hiszpanii; Berliner Philharmoniker, orkiestry symfoniczne z Pittsburga, Filadelfii, American Symphony, Toronto, NHK Tokyo i New World Symphony; filharmonia Hong Kongu, Drezdeńska i Filharmonia Narodowa w Warszawie; pod dyrekcją takich dyrygentów, jak David Atherton, Antoni Wit, Leon Botstein, Kazimierz Kord, Myung-Whun Chung, Stanisław Skrowaczewski, Armin Jordan, Jerzy Semkow, Lorin Maazel, Wojciech Michniewski, Victor Pablo Perez, Jesus Lopez-Cobos, Constantine Orbelian, Alberto Zedda, Jacek Kaspszyk, Will Crutchfield czy Pinchas Zukerman.

Artystka zasłynęła z wielu recitali, występując w największych ośrodkach pieśni artystycznej, takich jak: Cleveland, Atlanta, St. Paul, Chicago, Paryż, Amsterdam, Londyn, Toronto, Moskwa, Warszawa, Montreal, San Juan, Québec oraz Nowy Jork (Alice Tully Hall i 92nd Street Y). Przyjęła też zaproszenia na występy na nowojorskim festiwalu w Bard College (Bard Festival) oraz na festiwalach w Aix-en-Provence, Flandrii, Montpellier i Lanaudière. Jej współpraca z Marc'iem Minkowskim i z Les Musiciens du Louvre zaowocowała dwoma nagraniami dla Deutsche Grammophon: Ariodante Haendla oraz Armide Glucka. Wśród ostatnich wydarzeń warto odnotować jej dwa nagrania dla Delos, cieszące się ogromnym zainteresowaniem: Arie Haendla i Arie rosyjskie oraz nagranie dla Arabesque płyty CD z pieśniami Chopina i recitalu w Filharmonii Narodowej dla firmy DUX, przy udziale pianisty Garricka Ohlssona, z którym śpiewaczka często występuje podczas recitali.

Ewa Podleś jest rodowitą warszawianką. Studia wokalne odbyła w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie u prof. Aliny Bolechowskiej. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Będąc niewątpliwie "obywatelką świata" nieprzerwanie współpracuje jako solistka z Teatrem Wielkim - Operą Narodową i występuje w wielu ośrodkach muzycznych w Polsce. Na stałe mieszka w Warszawie.

Biogram z oficjalnej strony artystki


 
Ewa Podleś w Youtube:
Podleś Ewa <em>Czary</em>, słowa S. Witwicki
Garrick Ohlson - fortepian
Wyświetleń: 846
12345
02:48
Podleś Ewa <em>Dwojaki koniec</em>, sł. B.Zaleski

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1045
12345
01:51
Podleś Ewa <em>Gdzie lubi</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1361
12345
01:21
Podleś Ewa <em>Hulanka</em>, sł. S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1641
12345
02:35
Podleś Ewa <em>Leci liście z drzewa</em>, słowa W. Pol
Garrick Ohlson - fortepian
Wyświetleń: 1426
12345
04:50
Podleś Ewa <em>Moja Pieszczotka</em>, słowa A. Mickiewicz

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1316
12345
02:07
Podleś Ewa <em>Narzeczony</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1042
12345
02:31
Podleś Ewa <em>Nie ma, czego trzeba</em>, sł. B.Zaleski

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1085
12345
05:37
Podleś Ewa <em>Pierścień</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 860
12345
02:01
Podleś Ewa <em>Piosnka litewska</em>, słowa ludowe lit., tłum. L. Osiński
Garrick Ohlson - fortepian
Wyświetleń: 1299
12345
02:12
Podleś Ewa <em>Poseł</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1091
12345
02:48
Podleś Ewa <em>Precz z moich oczu</em>, słowa A. Mickiewicz

Garrick Ohlson -fortepian

Wyświetleń: 1688
12345
03:29
Podleś Ewa <em>Smutna rzeka</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 2292
12345
03:21
Podleś Ewa <em>Śliczny chłopiec</em>, sł. B.Zaleski
Garrick Ohlson - fortepian
Wyświetleń: 1403
12345
03:05
Podleś Ewa <em>Wiosna</em>, słowa S.Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 2573
12345
02:25
Podleś Ewa <em>Wojak</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian

Wyświetleń: 1189
12345
02:13
Podleś Ewa <em>Z gór, gdzie dźwigali</em>, sł. Z. Krasiński
Garrick Ohlson - fortepian
Wyświetleń: 1259
12345
02:50
Podleś Ewa <em>Życzenie</em>, słowa S. Witwicki

Garrick Ohlson - fortepian 

Wyświetleń: 4980
12345
01:51

Wg kategorii:

 
Galeria fotografii »
 
mini