KOMPOZYCJE kompozycje

Nokturn cis-moll incypit

Gatunek: Nokturn

Tonacja: cis-moll

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 27 nr 1

Data powstania: 1833-1836

Wg Paderewskiego: VII/7

Wg Turło: 114

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Therese d'Appony

 

Para Nokturnów opus 27, zestrojona przez dwa enharmoniczne oblicza jednej tonacji: cis–moll/Des–dur, przynosi jak gdyby idealne urzeczywistnienie dwu odmian gatunku.

Nokturn cis–moll (pierwszy) skomponowany został jako odmiana nokturnu o charakterze dumy. Jak gdyby oczekującym, elegijnym dumaniem wypełnione są ramy utworu. W pozornym spokoju tej melodii Artur Hedley słyszy wahanie i niepokój, a w niezwykłym brzmieniu specyficznie ukształtowanego (rozległego) akompaniamentu – nastrój głębokiej nocy i tajemnicy. Muzyka gwałtowna, pełna pasji wybucha niebawem. Toczy się w innym tempie, innym metrum i innej tonacji. Urasta do kulminacji dźwięczącej jak bunt czy protest. Następnie jeszcze jedna kulminacja, po której powraca muzyka elegijnego zadumania – niezapomniany recytatyw, pełen dramatycznego napięcia.

Próbowano odczytywać treść tej nokturnowej opowieści. Uczynił to nawet niegdyś nieopatrznie sam Jan Kleczyński, dosłuchując się w tej muzyce echa jakiejś ponurej historii, rozgrywającej się w scenerii i atmosferze Wenecji. Również Jarosław Iwaszkiewicz zaproponował interpretację utworu, w tej odmianie nokturnów Chopina odnajdując „nocne dumanie o wierności czy miłości – połączone z nocnym rozmyślaniem o ojczyźnie”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Nelson Goerner

Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
 
Galeria »
 
mini