KOMPOZYCJE kompozycje

Polonez g-moll incypit

Gatunek: Polonez

Tonacja: g-moll

Data powstania: 1817

Wg Paderewskiego: VIII/11

Wg Turło: 161

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Wiktoria Skarbek

Źródła rękopiśmienne:

Polonez g-moll; Brak autografu lub kopii

 

W roku 1817, prawdopodobnie tuż po Polonezie B–dur, choć niektórzy sądzą, że tuż przed, powstał utwór bliźniaczy, Polonez g–moll. Można sądzić, że to ojciec Fryderyka był tym, który zatroszczył się o wydanie utworu. Polonez ukazał się nakładem sztycharni Księdza Józefa Cybulskiego, proboszcza parafii Marii Panny na Nowym Mieście – tej samej, w której swoje utwory wydawał Elsner. Na okładce określono, zresztą błędnie, wiek „cudownego” dziecka i nazwisko osoby, której Polonez g–moll został zadedykowany – hrabiance Wiktorii Skarbek.

Także w tym Polonezie znajdziemy czterotaktowy fanfarowy wstęp, o nieco innym kształcie niż Polonezie B–dur. Dalej – dwu-członową część główną tańca – oraz trio, (w B-dur). I tutaj odzywa się echo repertuarów zasłyszanych. Do głosu dochodzą popularne chwyty, takie jak np. przerzucanie jakiegoś odcinka tematu do basu, połączone z efektownym krzyżowaniem rąk. Jednak przed tym utworem dziecka stajemy w zadziwieniu.

Zadbawszy o wydanie dziecięcego Poloneza zadbano również o recenzję. Ukazała się w styczniu roku 1818 w „Pamiętniku Warszawskim”. Warszawa dowiedziała się, iż „kompozytor tego tańca polskiego, młodzieniec osiem lat skończonych (tu zrobiono pomyłkę) mający, jest synem Mikołaja Chopina, profesora języka i literatury francuskiej w Liceum Warszawskim, prawdziwy geniusz muzyczny: nie tylko bowiem z łatwością największą i smakiem nadzwyczajnym wygrywa sztuki najtrudniejsze na fortepianie, ale nadto jest już kompozytorem kilku tańców i wariacji – nad którymi znawcy dziwić się nie przestają, zważając na wiek dziecinny autora”. Recenzję kończy zdanie odsłaniające jeden z polskich kompleksów. Sprawozdawca napisał: „Gdyby młodzieniec urodził się w Niemczech lub we Francji, ściągnąłby już zapewne na siebie uwagę wszelkich społeczeństw. Niechże wzmianka niniejsza służy za wskazówkę, że i na naszej ziemi powstają geniusze, tylko że brak głośnych wiadomości ukrywa je przed publicznością.”

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Marek Drewnowski

Polonez g-moll
 
Galeria »
 
mini