KOMPOZYCJE kompozycje

Allegro de concert A-dur incypit

Gatunek: Koncert

Tonacja: A-dur

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 46

Data powstania: 1. wersja: 1832 (?), wersja ostateczna: 1841

Wg Paderewskiego: XIII

Wg Turło: 1

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Frederike Muller-Streicher

 

Allegro de concert sam Chopin nazywa Koncertem. W listach z Warszawy Mikołaj Chopin dopytuje się o losy III–go Koncertu. Losy dziwne i tajemnicze. Chopin zaczął go komponować już w roku 1831, w aurze obu wcześniejszych. Jakoś mu praca nad nim – po przyjeździe do Paryża - nie szła. Wciąż ją przerywał. Koniec końców opublikował jedynie część pierwszą, jako Allegro de concert, w roku 1841. Lecz najintensywniej pracował nad nim właśnie w połowie lat trzydziestych. Zanotowano jego słowa wypowiedziane podobno do doktora Aleksandra Hofmana, paryskiego współlokatora (z ulicy d’Antin 5). Co najmniej zastanawiające: „Otóż będzie to sztuka, którą po powrocie do kraju w wolnej Warszawie, na mym pierwszym zagram koncercie”.

Allegro de concert otwiera temat określony jako maestoso. Od czasu do czasu odzywają się motywy, których pochodzenie  z muzyki patriotycznej czy wojennej nie ulega wątpliwości. Temat drugi wnosi na moment atmosferę nokturnowego liryzmu. Szczególnie znaczące zdają się być przemiany tematu głównego (maestoso). Na koniec, w swoistej apoteozie – pojawia się on z siłą i potęgą niezwyczajną. Jako całość przynosi to Allegro [niezrealizowanego III–go koncertu] muzykę nierówną, stylistycznie mało spójną, oscylującą między stylem dawnym (jeszcze brillant) a nowym, który się dopiero rodził i który wybuchnie wraz ze Scherzem b–moll. Jest dokumentem starań o zaświadczenie poprzez muzykę swych patriotycznych przekonań. W sposób genialny dokona się to w parę lat później, w Fantazji f–moll.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Nikolai Demidenko

Allegro de concert A-dur op. 46
 
Galeria »
 
mini mini
mini