Program Kongresu Program Kongresu

Program 25.02.2010  

AUDYTORIUM
Sesja plenarna: Otwarcie
Przewodniczy: Irena Poniatowska

10.00 - 10.30 
Otwarcie Kongresu

10.30 - 11.00  Zofia Helman »
Correspondance de Chopin. Aspects de la nouvelle édition (vol. 1, 1816–1831)

11.00 - 11.30  John Rink »
Chopin’s First Editions: Documenting a Creative History

11.30 - 12.00  Jean-Jacques Eigeldinger »
Quand Chopin annote pour une élève Das Wohltemperierte Klavier

12.00 - 12.30 
Przerwa

12.30 - 13.00 
Odsłonięcie tablicy pamiątkowej (Pałac Kazimierzowski)

13.00 - 13.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

14.00 - 15.00 
Lunch

SALA 105
Sesja popoludniowa: Osobowość, dziedzictwo, środowisko Chopina
Przewodniczy: Zofia Chechlińska

15.00 - 15.30  Ewa Zarzycka »
Nicolas Chopin dans le champ de daimonion de Frédéric Chopin

15.30 - 16.00  Piotr Mysłakowski »
Le milieu educatif de Frédéric Chopin

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 16.45  Kuniko Inoue »
The Quest for Adolf Gutmann’s Life: New Findings Concerning His Biography (raport badawczy)

16.45 - 17.00  Ewa Sławińska-Dahlig »
Adolf Gutmann as a Pianist-Composer and as a Friend of Fryderyk Chopin (raport badawczy)

17.00 - 17.15  Andrzej Sikorski
The Chopin Family – the Myths and the Reality (raport badawczy)

17.15 - 17.30  Kazumi Oshima »
A Lifelong Friendship of Exiles - Matuszyński and Chopin (raport badawczy)

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 106
Sesja popoludniowa: Interpretacje muzyki Chopina
Przewodniczy: Artur Szklener

15.00 - 15.30  Eero Tarasti »
On the Semiotic Forces, Processes and Strategies Creating the Style and Signification of Chopin’s Music

15.30 - 16.00  Bruno Moysan
Chopin est-il de sensibilité libérale ?

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Nathalie Hérold »
Le role du timbre dans le renouvellement des formes pianistiques chez Chopin

17.00 - 17.30  Wojciech Nowik »
In Search of Turpistic Tendencies in Chopin’s Music

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 107
Sesja popoludniowa: Promieniowanie sztuki muzycznej Chopina
Przewodniczy: Jean-Jacques Eigeldinger

15.00 - 15.30  Zbigniew Skowron »
Ludwig Rellstab critique de Chopin

15.30 - 16.00  Marie-Paule Rambeau »
Chopin malmené par la critique. Un aspect de la réception de Chopin en France (XIX° et XX° siècles)

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Rosalba Agresta »
Entre compositeur et compositeur de salon: la “canonisation” de Chopin en Angleterre (1848-1914)

17.00 - 17.30 
Dyskusja


Program 26.02.2010  

SALA 105
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Zbigniew Skowron

9.00 - 9.30  Jeffrey Kallberg »
Chopin’s Pencil

9.30 - 10.00  Jonathan Bellman »
Consumer Music as a Stylistic Context for Chopin

10.00 - 10.30  Jolanta T. Pękacz
Chopin and the Discourse on the Old Regime under the July Monarchy

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Ljudmila Volskaya »
Fryderyk Chopin. Overview from Ukraine

11.30 - 12.00  Pierre Goy
Joseph Christoph Kessler - Frédéric Chopin

12.00 - 12.30  Bożena Schmid-Adamczyk »
Le manuscrit autographe de F.Chopin, l’Etude en fa-mineur op.25 no 2 dans l’Album d’Antoni Teichman de la collection du Musée F. Chopin et G. Sand a Valldemossa

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Zofia Helman

15.00 - 15.30  Jordi Desola
New Research about Diseases Suffered by Frédéric Chopin

15.30 - 16.00  Halina Goldberg »
Chopin and the Stammbuch Tradition: Conventions and Contexts

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 16.45  Mariola Nałęcz »
Old and New Chopiniana in the National Library in Warsaw as a Contribution to Research on Fryderyk Chopin’s Life and Work (raport badawczy)

16.45 - 17.15  Jerzy Miziołek »
Chopin and the University of Warsaw: A ‘Musical Genius’ among Artists and Scholars (prezentacja)

17.15 - 17.45 
Dyskusja

SALA 106
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Anna Czekanowska

9.00 - 9.30  Piotr Dahlig »
Fryderyk Chopin’s Experiences with Folk-Ethnic Music in Europe

9.30 - 10.00  Raul Meloncelli »
Chopin, Bellini and Italian Bel Canto

10.00 - 10.30  Marco Bizzarini »
New Observations on Chopin and Contemporary Italian Vocal Treatises

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Artur Szklener »
Rhythm of Variability in Chopin Themes

11.30 - 12.00  Ewa Dahlig-Turek »
The Mazurka before and after Chopin

12.00 - 12.30 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Jeffrey Kallberg

15.00 - 15.30  Zofia Chechlińska »
Chopin and the Meaning of Keys

15.30 - 16.00  Andrzej Tuchowski »
The Tragic, Pathos, Heroism: The Expressive Meaning of Chopin’s Use of the C Minor Key in the Context of the Romantic Tradition

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Stefan Keym »
The Historical Context of the Tonal Dramaturgy in Fryderyk Chopin’s Piano Sonata, Op. 35

17.00 - 17.30  Petra Weber-Bockholdt »
F-Dur bei Chopin

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 107
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Alicja Budziłło-Jarzębska

9.00 - 9.30  Irina Nikolska
Stasov on Chopin

9.30 - 10.00  Maja Trochimczyk »
From “Eternal Eloquence” to “What Does He Know?” – Images of Chopin in English-language Poetry

10.00 - 10.30  David Kasunic »
The Legacy of Chopin’s Dance: Taglioni, Fokine, Mikuli, and Schenker

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Magdalena Dziadek »
The Dispute Concerning Chopin Piano Competitions and the Polish School of Chopin Performance

11.30 - 12.00  Irena Poniatowska »
Le piano de Jane Stirling au Musée de l’Université Jagellonne. Une fausse attribution (raport badawczy)

12.00 - 12.30 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Sławomira Żerańska-Kominek

15.00 - 15.30  Katarzyna Naliwajek-Mazurek »
Chopin inter arma

15.30 - 16.00  Sławomir Wieczorek »
Chopin in Stalinist Poland

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Anna Nowak »
Chopin’s Influence on Piano Mazurkas Written by 20th- Century Polish Composers: From Borrowings to Inspirations

17.00 - 17.30  Małgorzata Gamrat »
«Le Syndrome Chopinien» dans l’oeuvre pianistique d’Alexandre Tansman

17.30 - 18.00 
Dyskusja


Program 27.02.2010  

SALA 105
Sesja przedpoludniowa: Promieniowanie sztuki muzycznej Chopina
Przewodniczy: Maciej Gołąb

9.00 - 9.30  Elena Esteban Muñoz »
Chopin’s Chamber Music and Piano Soloist Behaviour

9.30 - 10.00  Nigel Nettheim »
Vladimir de Pachmann and Chopin

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Harald Manfred Krebs »
Josephine Lang’s Mazurkas: Evidence of Chopin’s Influence in Munich

11.30 - 12.00  Lidia Kozubek »
Die Ausführungs - und Interpretations - Probleme der Etüden von Chopin aus op.10 und 25 an einigen Beispielen

12.00 - 12.30  Joachim Draheim
Chopin à quatre mains

12.30 - 13.00 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Marie-Paule Rambeau

15.00 - 15.30  Krzysztof Grabowski
L’évolution des premières éditions des oeuvres de Chopin au cours de la seconde moitié du XIXe siècle

15.30 - 16.00  Nicolas Dufetel
Après une lecture de Chopin. Les Préludes à l’épreuve de Liszt. La place et l’interprétation de l’opus 28 dans la mythologie chopinéenne de Liszt

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Irena Poniatowska »
L’interprétation « idéale » - exécution des Nocturnes de Chopin par Artur Rubinstein

17.00 - 17.30  Tomasz Nowak »
Fryderyk Chopin in the Context of Trends in Dance Culture from the First Half of the 19th Century

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 106
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Elżbieta Witkowska-Zaremba

9.00 - 9.30  Andreas Waczkat »
The Meaning and Metaphors of Night in the Nocturnes of John Field and Fryderyk Chopin

9.30 - 10.00  Adriana Ponce
Coherence as a Non-Linear, End-Oriented Process in Chopin’s Nocturnes

10.00 - 10.30  David Heyer
Hidden Repetition in Two Chopin ‘Chorale Nocturnes’

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Konstantin Zenkin
Time in Chopin’s Ballades and Contemporary Romantic Aesthetics

11.30 - 12.00  Zbigniew Granat »
Chopin the Postmodernist: Redefining Narrativity in Selected Piano Compositions

12.00 - 12.30 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Jan Stęszewski

15.00 - 15.30  Mieczysław Tomaszewski »
Die Knotenpunkte, Schwellen, Phasen und Fixationen des schöpferischen Weges Chopins

15.30 - 16.00  Helmut Loos
Chopin im Spiegel der Briefe Felix Mendelssohn Bartholdys

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Magdalena Oliferko »
Chopin – Liszt – Fontana – Intertextuelle Verbindungen

17.00 - 17.30  Eric McKee »
The Influence of Strauss and Lanner on Chopin’s Waltz in E flat Major, Op. 18

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 107
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Helmut Loos

9.00 - 9.30  Barbara Literska »
The Meaning of Chopin’s Original Compositions Dispersed through their 19th- Century Transcriptions

9.30 - 10.00  Magdalena Chylińska »
Chopin-Liszt-Zarębski: The Reception of Style in Ballades and Berceuses

10.00 - 10.30  Stephen Downes »
Mannerism, Miniaturism and the ‘Chopinesque’ in the Russian Fin-de-Siècle

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Barbara Milewski
Chopin, Balakirev, and the Search for Monumental Greatness

11.30 - 12.00  Iza Nemirovskaya
Ballades in the Works of Chopin and Tchaikovsky

12.00 - 12.30  Marek Keprt »
Vorformen der Musiksprache von Alexander Skrjabins „mittlerer“ und „später“ Schaffensperiode in den Werken Fryderyk Chopins

12.30 - 13.00 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Jim Samson

15.00 - 15.30  Maria Nagore »
Chopin et l’Espagne: nouvelles perspectives

15.30 - 16.00  Yvan Nommick »
Fryderyk Chopin: un modèle fondamental pour Manuel de Falla. Analyse des parentés mélodiques, harmoniques et texturales entre les deux compositeurs

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  M. Carmen García Mallo »
The Transmission of Chopin’s Technique through Spanish Romantic Piano Pedagogy

17.00 - 17.30  Ruth Piquer Sanclemente
Chopin as Modernist: The Idea of Purity in Spanish Musical Neoclassicism (1915-1939)

17.30 - 18.15 
Dyskusja


Program 28.02.2010  

SALA 105
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: John Rink

9.00 - 9.30  Alicia C. Levin
Navigating the Virtuoso Mold: Chopin’s Professional Tactics in Paris

9.30 - 10.00  Sandra P. Rosenblum »
Improvisatory or Purposeful? Divergent Pedalings in Original French and German Editions of Chopin’s Later Works

10.00 - 10.30  Martin S. Hansen »
Pedalling the Chopin Concertos: Chopin and the Stile Brillante

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Alison Hood »
Structural Coupling in the Coda of Chopin’s Barcarolle

11.00 - 11.30  Stephanie Frakes »
Understanding Chopin’s Cantabile

12.00 - 12.30 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Michał Bristiger

15.00 - 15.30  James Methuen-Campbell
Huneker’s Writings on Chopin - Elitist or Educator?

15.30 - 16.00  Wojciech Bońkowski »
Chopin as Gourmand

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 16.45  Cecilio Tieles Ferrer »
Julian Fontana l’introducteur de Chopin à Cuba (raport badawczy)

16.45 - 17.15  Charles Bodman Rae »
Chopin and the Ninth: comparison of the original with a new orchestral version of the Prelude op. 45 (prezentacja)

17.15 - 17.45 
Dyskusja

SALA 106
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Hartmuth Kinzler

9.00 - 9.30  Anatole Leikin »
Cyclic Aspects of Chopin’s Twenty-four Preludes, Op. 28, in Analysis and Performance

9.30 - 10.00  Mirosław Majchrzak »
Remarks regarding the Chronological Hypotheses for Chopin’s Preludes and Etudes based upon Tonal Structure

10.00 - 10.30  Bengt Edlund
The Mallorcan Connection

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  Maria Warchoł-Sobiesiak »
Les Préludes op.28 de Frédéric Chopin, étudiés à la lumière des problèmes envisagés par le compositeur dans sa Méthode pour le jeu de piano

11.30 - 12.00  Antonio Cascelli »
A Prelude as Postlude: a look at Schenker’s graph of the last movement of the Sonata, Op. 3

12.00 - 12.30 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa: Promieniowanie sztuki muzycznej Chopina
Przewodniczy: Mieczysław Tomaszewski

15.00 - 15.30  Hartmuth Kinzler »
Zwei generative Ideen in Chopins Präludiensammlung op. 28

15.30 - 16.00  Norbert Müllemann »
Skizzennotate aus der Warschauer Zeit – Keimzellen zu den Etüden op. 10 und op. 25?

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Krzysztof Bilica »
Polnische Kadenz in Chopin-Werken als Ausdruck des Einflusses der polnischen Sprache auf die nationale Musik

17.00 - 17.30  Krzysztof Rottermund »
Chopin und das Beethoven-Denkmal in Bonn

17.30 - 18.00 
Dyskusja

SALA 107
Sesja przedpoludniowa
Przewodniczy: Harald Manfred Krebs

9.00 - 9.30  Jiří Kopecký »
Fryderyk Chopin and the Concept of ‘Czechslavonic Style’

9.30 - 10.00  Agnieszka Nadolska »
Between the Inspiration and Influence of Chopin’s Music on the Piano Works of Bortkiewicz

10.00 - 10.30  Audrone Žiūraitytė »
Chopin and his Music in the Works of Lithuanian Composers

10.30 - 11.00 
Przerwa

11.00 - 11.30  James William Sobaskie »
Chopin’s Legacy in France: The Music of Gabriel Fauré

11.30 - 11.45  Knud Ketting »
A Century of Danish Chopin Reception (raport badawczy)

11.45 - 12.15  Eva Maria Jensen »
The Reception of Chopin in Denmark – Historical and Aesthetic Analysis

12.15 - 12.45 
Dyskusja

13.00 - 14.00 
Lunch

14.00 - 14.45 
Koncert (Pałac Kazimierzowski)

Sesja popoludniowa
Przewodniczy: Maciej Jabłoński

15.00 - 15.30  Marcin Krajewski »
Schoenberg’s Chopin

15.30 - 16.00  Christopher Mark »
Back to the Future: Chopin in Smalley

16.00 - 16.30 
Przerwa

16.30 - 17.00  Arnfried Edler »
Chopin und die Neuromantik

17.00 - 17.30  Nada Hrčkova
Warum Chopin? Zur kompositorischen Resonanz im zeitgenössischen Musikschaffen (hauptsächlich in der Slowakei)

17.30 - 18.00 
Dyskusja


Program 1.03.2010  

AUDYTORIUM
Sesja panelowa: Chopin we współczesnej kulturze
Przewodniczy: Halina Goldberg

9.00 - 11.00 
Dyskusja

9.00 - 11.00  Barbara Pabjan
Reception of Chopin and his Music in Polish Society

9.00 - 11.00  Rafał Ciesielski »
Chopin als Merkzeichen auf dem Kulturmarkt

9.00 - 11.00  Barbara Barry »
‘The Pianist’ Plays: Chopin’s G Minor Ballade as Reflexive Narrative

11.00 - 11.15 
Zamknięcie Kongresu