KONCERTY KONCERTY

17 października 2018 17 października 2018

W ramach obchodów 169. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, 17 października w Bazylice św. Krzyża w Warszawie zabrzmi Requiem Mozarta. Zapraszamy!

Jak co roku, 17 października Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na koncert z okazji rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Jego program nawiązuje do uroczystości pogrzebowej Kompozytora, która odbyła się w kościele św. Magdaleny w Paryżu 30 października 1849 roku i podczas której, zgodnie z jego życzeniem, zabrzmiało Requiem Mozarta.

Podobnie jak w latach poprzednich, tak i w tym roku Requiem usłyszymy we wnętrzu Bazyliki św. Krzyża, w miejscu gdzie spoczywa serce kompozytora.

17 października, godz. 20.00

Wolfgang Amadeusz Mozart
Requiem d-moll KV 626 (opr. wersji kameralnej M. Zdunik)

Części:

  • Introitus
  •  Kyrie
  •  Dies irae
  •  Tuba mirum
  •  Rex tremendae
  •  Recordare
  •  Confutatis
  •  Lacrimosa
  •  Domine Jesu
  •  Hostias
  •  Communio (Lux aeterna)  

Wykonawcy: 

  • Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
  •  Maria Sławek – skrzypce
  •  Katarzyna Budnik – altówka
  •  Piotr Reichert – altówka
  •  Rafał Kwiatkowski – wiolonczela
  •  Marcin Zdunik – wiolonczela

Pomysł opracowania Mozartowskiego arcydzieła na sekstet smyczkowy stanowi nawiązanie do pochodzącej z początku XIX stulecia wersji Requiem na kwartet smyczkowy autorstwa austriackiego kompozytora Petera Lichtenthala. W tej ciekawej i inspirującej transkrypcji z powodu oczywistych ograniczeń aparatu wykonawczego zawarta została tylko część Mozartowskiej partytury. W wielu miejscach pominięte zostały całe tematy czy kontrapunkty. Sama idea kameralizacji Requiem wydawała się interesująca, ale wymagała realizacji w szerszej obsadzie i śmiałego wykorzystania możliwości barwowych i artykulacyjnych instrumentów smyczkowych. Postanowiłem opracować dzieło Mozarta na sześć instrumentów smyczkowych, faktura sekstetu smyczkowego może pomieścić na ogół cały skomponowany przez wiedeńskiego mistrza materiał dźwiękowy. Muzyka Mozarta stwarza tu wiele możliwości ukazania prawdziwej istoty kameralistyki - żywej rozmowy między instrumentami. Wyjątkowy potencjał harmonii, melodyki i kontrapunktu w Requiem jest być może jeszcze bardziej dostrzegalny w homogenicznym zespole smyczkowym, gdy uwagi słuchacza nie przyciąga genialna sztuka instrumentacji Mozarta. W wersji kameralnej zamieściłem jedynie części skomponowane (choćby we fragmentach) przez drugiego z klasyków wiedeńskich dla zachowania jak największej spójności stylistycznej. 

 

Wolfgang Amadeus Mozart / Ferenc Liszt
Lacrimosa z Requiem d-moll w transkrypcji na fortepian S. 550/2

  • Janusz Olejniczak – fortepian historyczny

 

Bazylika św. Krzyża, ul. Krakowskie Przemieście 3

WSTĘP WOLNY