Osoby związane z Chopinem Osoby związane z Chopinem

  • Bibliografia
  • Filmografia
  • Biogram
  • Adres
Agnieszka Rehlis

Agnieszka Rehlis

Agnieszka Rehlis

Jest uważana za jedną z najwybitniejszych mezzosopranistek swojego pokolenia. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Barbary Ewy Werner.

W latach 1996–2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zrealizowała wiele znaczących ról. Wzięła m.in. udział w premierze Giocondy A. Ponchiellego (jako Laura), wystawionej na Odrze we Wrocławiu i zarejestrowanej przez Telewizję Polską (2003), oraz w nagraniu opery Manru I.J. Paderewskiego (jako Aza), zarejestrowanym dla DUX – płyta ta otrzymała Fryderyka 2004 w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.

Od 2007 r. pracuje wyłącznie jako niezależna solistka. Przez wiele lat specjalizowała się głównie w działalności koncertowej (dzieła oratoryjno-kantatowe). W repertuarze ma ponad 80 tego typu pozycji: od utworów J.S. Bacha po kompozycje K. Pendereckiego.

Koncertowała w całej Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania). Brała udział w wielu festiwalach, m.in. w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Muzycznych „Wschód – Zachód” w Zielonej Górze, Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica” w Toruniu, Usedomer Musikfestival w Peenemünde, Festival Pablo Casals w Prades, Festival Casals de Puerto Rico, festiwalach muzyki sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu Festival w Bukareszcie, Rheingau Musik Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, Contrasts International Contemporary Music Festival we Lwowie,  Pražské jaro, Bregenz Festival, Beijing Music Festival i CAFe Budapest Contemporary Arts Festival.

Występowała z takimi dyrygentami, jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Leopold Hager, Patrick Summers, sir Andrew Davis, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Long Yu, Andriy Yurkevych, Gianandrea Noseda, Valery Gergiev, Noam Sheriff i Vladimir Jurowski, z towarzyszeniem m.in.: Orkiestry Filharmonii Narodowej, Sinfonii Varsovii, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, NDR Sinfonieorchester (obecnie: NDR Elbphilharmonie Orchester), China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, BBC Symphony Orchestra, Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion czy London Symphony Orchestra.

W latach 1999–2017 artystka współpracowała z K. Pendereckim. Wielokrotnie uczestniczyła w prowadzonych przez niego oraz przez innych dyrygentów koncertach, podczas których wykonywała takie utwory, jak: Polskie Requiem, Te Deum, Credo, Siedem bram Jerozolimy czy Jutrznia. Wzięła udział w światowej premierze VIII Symfonii K. Pendereckiego, zatytułowanej „Lieder der Vergänglichkeit” („Pieśni przemijania”). We wrześniu 2005 r. artystka nagrała także Te Deum, w 2006 r. „Lieder der Vergänglichkeit”, a w 2008 r. – Jutrznię autorstwa tego kompozytora. Nagrania z jej udziałem zostały wyróżnione Złotym Orfeuszem Académie du Disque Lyrique oraz Fryderykiem. W 2014 r. wzięła udział w światowej premierze utworu Dies illa K. Pendereckiego w Brukseli w ramach projektu „Thousand Voices for Peace”. Rok później nagrała to dzieło – znalazło się ono w albumie Penderecki conducts Penderecki i zostało wyróżnione Grammy 2017 w kategorii „Muzyka Chóralna”.

Ostatnie lata oprócz ważnych wykonań muzyki oratoryjnej przyniosły Agnieszce Rehlis również sukcesy w dziedzinie opery. Artystka wystąpiła w pierwszej produkcji scenicznej Pasażerka M. Weinberga (w reż. Davida Pountneya) w Bregencji, zaśpiewała też w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w Chopinie (gościnnym spektaklu baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie). Przez publiczność i krytykę bardzo wysoko zostały ocenione jej znakomite role w premierowych spektaklach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, takie jak: Maffia Orsiniego w Lukrecji Borgii G. Donizettiego, Lisy w Pasażerce M. Weinberga, Hagar w Moby Dicku E. Knapika, Marty w Jolancie P. Czajkowskiego czy Feneny w Nabucco G. Verdiego, a także wykonanie pieśni Wesendonck Lieder R. Wagnera podczas premiery baletu Tristan.

W 2012 r. zadebiutowała w Operze Krakowskiej w roli Kompozytora w Ariadnie na Naksos R. Straussa, a w 2013 r. zaśpiewała dwie role: Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka oraz Azuceny w Trubadurze G. Verdiego.

W 2014 r. zadebiutowała w Houston Grand Opera oraz w Nowym Jorku podczas Lincoln Center Festival w operze Pasażerka M. Weinberga. Rok 2015 przyniósł debiut w Lyric Opera of Chicago oraz recital w Teatro Municipal de Las Condes w Santiago (Chile). W 2015 r. zadebiutowała również w tytułowej roli w Carmen G. Bizeta w Operze i Filharmonii Podlaskiej, gdzie z powodzeniem zaśpiewała szereg spektakli. W styczniu 2016 r. zadebiutowała w roli Amneris w Aidzie G. Verdiego w Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie, za którą otrzymała bardzo dobre recenzje m.in. w magazynie „Opernwelt”. W 2017 r. zadebiutowała również u boku Edity Gruberovej w operze Norma V. Belliniego (jako Adalgiza) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Andriya Yurkevycha oraz w Zurich Opera House w operze Ognisty Anioł S. Prokofiewa, a także wystąpiła na DomStufen-Festspiele w Erfurcie jako Azucena w Trubadurze G. Verdiego (za tę rolę zebrała wspaniałe recenzje). Również w 2017 r. zadebiutowała w roli Anny w operze Trojanie H. Berlioza w Semperoper w Dreźnie.

Od 2003 r. artystka pozostaje pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego.


 

Wg kategorii: