Osoby związane z Chopinem Osoby związane z Chopinem

  • Bibliografia
  • Filmografia
  • Biogram
  • Adres
Fabio Biondi

Fabio Biondi

Fabio Biondi

*15 III 1961 Palermo

Czołowa postać w świecie reinterpretacji muzyki dawnej, współtworzy historię wykonawstwa historycznie poinformowanego. W repertuarze artysty obejmującym trzy stulecia znajdują się zarówno arcydzieła, jak i utwory mniej znane lub wręcz zapomniane. Początkowo współpracował z takimi zespołami, jak Cappella Real, Musica Antiqua Wien, Seminario Musicale, La Chapelle Royale oraz Les Musiciens du Louvre. W 1990 r. założył Europę Galante, jeden z najważniejszych obecnie zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki barokowej, występujący na najważniejszych festiwalach oraz w najznamienitszych salach koncertowych na wszystkich kontynentach. Zespół pięciokrotnie zdobył Diapason d’Or, jak również Diapason d’Or de l’Année oraz RTL Prize, otrzymał także nominację do nagrody Grammy (Bajazet Vivaldiego, 2006). W latach 2005–2016 Biondi był dyrektorem artystycznym odpowiadającym za repertuar barokowy Orkiestry Symfonicznej w Stavanger; współpracował też m.in. z orkiestrami: Mozarteum w Salzburgu, Akademii Świętej Cecylii w Rzymie, Mahlerowską Orkiestrą Kameralną, symfoniczną z Chicago oraz kameralnymi z Zurychu i Stuttgartu. W 2015 r. objął stanowisko dyrektora muzycznego orkiestry Palacio de las Artes Reina Sofía w Walencji. Jako uznany kameralista chętnie sięga po repertuar na skrzypce i fortepian oraz klawesyn. Od 2011 r. Fabio Biondi jest wykładowcą Akademii Świętej Cecylii. W roku 2015 wyróżniony został francuskim Orderem Sztuki i Literatury. Gra na skrzypcach Andrei Guarneriego (1686) oraz Carla Ferdinanda Gagliana (1766), należących do jego nauczyciela maestro Salvatora Cicera, które wypożycza dzięki uprzejmości Fundacji im. Cicera w Palermo. Fabio Biondi wraz z Europą Galante trzykrotnie wystąpił na Festiwalu „Chopin i jego Europa”, wykonując m.in. w wersjach koncertowych: Normę (2010) i I Capuleti e i Montecchi Belliniego (2016) oraz Makbeta Verdiego (2017). Były to pierwsze w naszym kraju prezentacje tych dzieł na instrumentach historycznych.


 

Wg kategorii: