Instytucje związane z Chopinem Instytucje związane z Chopinem

Instytut Adama Mickiewicza

Instytut Adama Mickiewicza

Instytut Adama Mickiewicza jest rządową instytucją kultury, której celem jest popularyzowanie polskiej kultury na świecie i współpraca kulturalna z innymi krajami.

Historia

Instytut (pod pierwotną nazwą "Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytut Adama Mickiewicza") został powołany z dniem 1 marca 2000 roku zarządzeniem ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki, poprzedzonym porozumieniem (w 1999 roku) pomiędzy Ministrem Kultury i Sztuki Andrzejem Zakrzewskim a Ministrem Spraw Zagranicznych Bronisławem Geremkiem. Ministrowie podpisali wówczas list intencyjny, który określał zakres współdziałania obu resortów w dziedzinie promocji kultury. Pierwszy statut został nadany Instytutowi z dniem powołania. Pierwszym dyrektorem IAM był Damian Kalbarczyk.

Od maja 2005 roku do marca 2006 roku Instytut Adama Mickiewicza wchodził w skład Instytutu im. Adama Mickiewicza - instytucji powstałej w wyniku połączenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytutu Adama Mickiewicza i Narodowego Centrum Kultury.

Na mocy Zarządzenia nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego z dnia 14 marca 2006 roku w sprawie podziału Instytutu im. Adama Mickiewicza - IAM od dnia 15 marca 2006 roku funkcjonuje ponownie jako odrębna instytucja, zarejestrowana pod nazwą "Instytut Adama Mickiewicza" w rejestrze RIK (Rejestr Instytucji Kultury) pod numerem 70/2006. Aktualnie obowiązujący statut IAM został nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego zarządzeniem nr 9 z dnia 15 marca 2006 roku.

Działalność

Celem działalności Instytutu jest promocja Polski za granicą poprzez popularyzację historycznych i współczesnych dokonań kultury polskiej, zgodna z podstawowymi założeniami polityki zagranicznej i polityki kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Stała działalność Instytutu Adama Mickiewicza obejmuje w szczególności:

  • tworzenie i aktualizowanie zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej oraz rozpowszechnianie tych informacji - w języku polskim i w językach obcych - w światowych zasobach sieciowych WWW,
  • tworzenie i gromadzenie różnego rodzaju materiałów informacyjnych i promocyjnych (wielojęzycznych wydawnictw, ilustracji, nagrań, filmów, programów literackich, projektów wystawienniczych, itp.) oraz udostępnianie tych materiałów zainteresowanym osobom i instytucjom, w szczególności Instytutom Polskim i polskim placówkom kulturalnym za granicą,
  • zaopatrywanie zagranicznych popularyzatorów kultury, badaczy i specjalistów z różnych dziedzin w niezbędne materiały i informacje o polskiej kulturze - książki, czasopisma, wydawnictwa fonograficzne, nuty, katalogi wystaw, zestawy filmów (program "Bliżej Polski"),
  • organizowanie wizyt studyjnych dla zagranicznych gości Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Partnerzy

Ważnymi partnerami Instytutu w tworzeniu spójnego wizerunku Polski i polskiej tożsamości kulturalnej są indywidualni badacze i popularyzatorzy historii i kultury polskiej - historycy, literaturoznawcy, tłumacze literatury, kuratorzy sztuki, organizatorzy projektów muzycznych, teatralnych i filmowych, dziennikarze.

Instytut współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, zagranicznymi placówkami Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ośrodkami polonistyki uniwersyteckiej oraz instytucjami i organizacjami popularyzującymi historię i kulturę Polski, a także stowarzyszeniami Polaków i Polonii za granicą.

Jednocześnie - na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych - Instytut Adama Mickiewicza, współpracując z polskimi instytucjami kultury w kraju i za granicą oraz z partnerami zagranicznymi, realizuje duże projekty promocyjne będące efektem zobowiązań wynikających z umów międzypaństwowych i innych porozumień dotyczących promocji kultury polskiej.

Projekty

W latach 2001-2006 Instytut Adama Mickiewicza zrealizował projekty promocyjne w 23 krajach, m.in. w Rosji, krajach Beneluksu, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Francji, Niemczech, Ukrainie, Litwie, a także w Algierii, Indiach i w Chinach; niektóre z tych projektów są i będą kontynuowane w przyszłości. Realizowany jest program Roku Jerzego Giedroycia, w przygotowaniu są: Rok Conrada, Rok Stanisława Wyspiańskiego, a także duże projekty promocyjne w Indiach i Izraelu.

W ramach dotychczas zrealizowanych projektów IAM zaprezentował ponad 2300 wydarzeń kulturalnych, które obejrzało 13 700 000 widzów. Informacje o tych projektach ukazały się w ponad 500 tytułach europejskich i światowych wydawnictw i mediów elektronicznych. Prowadzone przez IAM strony internetowe odwiedzają użytkownicy z ponad 120 krajów z całego świata. Łączna liczba wizyt na stronach www.culture.pl od początku istnienia portalu przekroczyła 10 mln, a łączna liczba odsłon - 20 mln.


 

Wg kategorii: