KOMPOZYCJE kompozycje

Mazurek c-moll incypit

Gatunek: Mazurek

Tonacja: c-moll

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 56 nr 3

Data powstania: 1843

Wg Paderewskiego: X/35

Wg Turło: 85

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Catherine Maberly

Źródła rękopiśmienne:

Mazurki op. 56; Autograf edycyjny

 

Trzeci z Mazurków opus 56 posiada jako ostatni – podobnie jak to było w zbiorach poprzednich – charakter i kształt choreicznego poematu. Utrzymany jest w c–moll i dźwięczy nostalgicznie. Stanowi jak gdyby mozaikę tematów, ale tutaj jeden z drugiego zdaje się organicznie wynikać. Już pierwsze takty ukazują nie tyle temat, ile jego narodziny – naszkicowane cienką kreską w technice polifonicznej.

W pełni kształtu i brzmienia temat główny mazurka zabrzmi znacznie później, jakby dopiero odnaleziony czy dopiero dopuszczony do pełni głosu. Będzie się odtąd pojawiał co chwila w odmienionej postaci, zaś między jego odmianami usytuowane są epizody ukształtowane z motywów urzekających prostotą, jak ten – jak gdyby wspomnieniem przywoływany z oddali. Zagoszczą także momenty uderzające „dziwnością” harmoniczną i kontrapunktyczną kunsztownością, jak choćby passus prowadzący do finału. Chociaż właściwie trudno tu mówić o finale. Mazurek c–moll zastyga w bezruchu czy oczekiwaniu na gest ostatecznego zamknięcia, którego brak.

Swoich późnych interpretatorów Mazurek c–moll poruszył i zadziwił. Ferdynand Hoesick usłyszał w nim „raczej muzykę wspomnień niż rzeczywistości”. Zdzisław Jachimecki ujrzał w jego śmiałościach tonalnych „fundamenty pod muzykę przyszłych czasów”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Fou Ts'ong

Mazurek c-moll op. 56 nr 3
 
Galeria »
 
mini