KOMPOZYCJE kompozycje

Mazurek G-dur incypit

Gatunek: Mazurek

Tonacja: G-dur

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 50 nr 1

Data powstania: 1841-1842

Wg Paderewskiego: X/30

Wg Turło: 80

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Henry Field
Leon Szmitkowski

 

Nie wiadomo, kiedy Chopin rozpoczął prace nad nowym zbiorem mazurków, które ukończył i wydał w połowie roku 1842 jako opus 50, dedykowane w przyjacielskim odruchu uczestnikowi listopadowego powstania, Leonowi Szmitkowskiemu. Każdy z trzech utworów przynosił muzykę o tonie odmiennym, jednak łączy je wspólnota mazurkowego idiomu – już nie tak bezpośrednio zależnego od muzyki zasłyszanej, tej uwiezionej z kraju.

Nowa idiomatyka mazurków nacechowana była tonem osobistym, intymnością i ściszeniem. Dochodził w nich do głosu – w stopniu wyższym niż samo echo muzyki wiejskiej – ślad przeżyć wewnętrznych. Mazurki stawały się bardziej wyrazem niż odbiciem. Wyrazem o tonie coraz bardziej nostalgicznym. Nawet najkrótszy mazurek staje się małym poematem o wewnętrznej dramaturgii. Chociaż właśnie pierwszy z trzech, które złożyły się na opus 50, w G–dur – przynosi stosunkowo najwięcej owych ech i ludowych odniesień.

Po motywach wywiedzionych z mazura następują frazy o proweniencji kujawiakowej, nastrojony elegijnie dialog przemiennych pytań i odpowiedzi. Nagła zmiana światła, barwy i ekspresji, potem zaś kulminacja i stretto zarazem. Próba zrywu dokonanego w rytmie mazura i w aurze brzmień chromatycznych. Mazurek nie kończy się jednak ani żwawo, ani risoluto. Ucisza się i wygasa, brzmienia majorowe dobarwiając minorem.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Fou Ts'ong

Mazurek G-dur op. 50 nr 1
 
Galeria »
 
mini