KOMPOZYCJE kompozycje

Mazurek D-dur incypit

Gatunek: Mazurek

Tonacja: D-dur

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 33 nr 3

Data powstania: 1837-1838 (1836-1838)

Wg Paderewskiego: X/24

Wg Turło: 74

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Róża Mostowska

 

Seria Mazurków opus 33 przyniosła obok podobieństw – kontrasty. Mazurek D–dur – w wydaniach niemieckich drugi z kolei, we francuskich – trzeci, wnosi do zbioru przypomnienie o ludowej proweniencji Mazurków – porywa słuchaczy do tańca żywiołem oberka, chociaż nie do tańca został napisany. Potem zaś następuje przejście w rytm rozkołysanego mazura.

Przy odrobinie wyobraźni, przy zmrużeniu oczu, można sobie ów taniec wyobrazić. Nieoceniony Franciszek Liszt, znakomity obserwator wszystkiego, co się wokół Chopina działo – przychodzi nam z pomocą swoim zachwytem. „Wszystkie Polki – pisze w swej monografii – z natury rzeczy obdarzone są czarodziejską umiejętnością tańczenia mazura. Zaletą staje się tu zarówno nieśmiałość i skromność, jak i pewność siebie tancerek, które posiadają pełną świadomość przemożnej siły swych powabów. Jest przy tym – mazur – z wszystkich tańców najniewinniej miłosny. Samą jego istotę stanowi połączenie serdecznej tkliwości i pewności siebie, skromności i – płomiennego uczucia”.

Także ten mazurek przyciągnął uwagę Pauliny Viardot. Zwierzała się w liście do George Sand: „Jego mazurki śpiewane przeze mnie stały się ulubieńcami publiczności. Domagają się ich na wszystkich wieczorach z Cyrulikiem sewilskim (jak wiadomo, podczas tzw. „lekcji śpiewu” zwyczaj kazał śpiewać zgodnie z życzeniem operowej publiczności), i na wszystkich koncertach, na których śpiewam”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Ka Ling Colleen Lee

Mazurek D-dur op. 33 nr 3
 
Galeria »
 
mini