KOMPOZYCJE kompozycje

Preludium d-moll incypit

Gatunek: Preludium

Tonacja: d-moll

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 28 nr 24

Data powstania: 1831(?)-1839, kompozycja cyklu: 1838-1839

Wg Paderewskiego: I/24

Wg Turło: 190

Obsada: fortepian

 

Nadejście finału zostaje przez moment powstrzymane przedostatnim preludium. Ale z tego właśnie powodu – ów finał działa z taką siłą i mocą. Jego wzburzenie dookreślone w nutach słowem appassionato będzie wraz z przebiegiem narracji wzmagać się, opadać i znowu narastać. Tonacja d–moll – ewokująca klimat Requiem Mozarta – wniosła do utworu coś z aury śmierci. Nie w sferę idylli przenosi też figura basu powtarzana z uporem, zdynamizowana przez stałe zatrzymywanie na moment ostatniego dźwięku. Ale jeśli rodzaj tonacji i posępność ogólnego kolorytu uprzytamniają bliskość aury śmierci – to charakter toczącej się gniewnie narracji (melodyczno–rytmicznej) mówi równocześnie o proteście i buncie wobec niej. Można powiedzieć, iż Preludium d–moll – wraz z krańcowo wyrazistym gestem zamknięcia cyklu przyniosło owej aury śmierci ostateczne przezwyciężenie.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Wojciech Świtała

Preludium d-moll op. 28 nr 24
 
Galeria »
 
mini