KOMPOZYCJE kompozycje

Preludium c-moll incypit

Gatunek: Preludium

Tonacja: c-moll

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 28 nr 20

Data powstania: 1831(?)-1839, kompozycja cyklu: 1838-1839

Wg Paderewskiego: I/20

Wg Turło: 185

Obsada: fortepian

 

Lapidarne, 13–taktowe Preludium c–moll jest chorałem. Trudno o większą kondensację formy, faktury i ekspresji. Przez pierwsze cztery takty toczy się w tempie largo (najwolniejszym z wolnych), i w dynamice podwójnego forte – w najwyższym skupieniu, z powagą, prostotą, ale i wzniosłością – melodia stawiająca pytanie. Melodia przynosząca odpowiedź toczy się równie wolno, lecz głosem ściszonym. Takty ostatnie przynoszą już tylko tej odpowiedzi dalekie echo.

Jane Stirling, jedna z ostatnich uczennic Chopina, nazywała Preludium c–mollModlitwą (La prière). Tytuł miał swoje wytłumaczenie. „Pod palcami Chopina – wspominała w liście do Ludwiki Jędrzejewiczowej – akordy Preludium brzmiały bardziej jak muzyka niebiańska, niż jak odgłosy z tej ziemi.”

Lapidarność formy i siły utajonej ekspresji sprowokowały paru kompozytorów do wzięcia Preludium c–moll za punkt wyjścia dla własnych kompozycji inspirowanych Chopinem. W roku 1884 jeden z najciekawszych włoskich pianistów i kompozytorów, Ferrucio Busoni, skomponował na temat Chopinowskiego Preludium c–moll cykl wariacji zakończonych fugą. W dwadzieścia lat później, w roku 1905, podobnie postąpił Sergiusz Rachmaninow. Jego monumentalny cykl obejmujący 22 wariacje opus 22, zakończony triumfalnym polonezem – bywa od czasu do czasu grywany na estradzie. Można przypuścić, iż z ducha Preludium c–moll zrodziła się także muzyka Preludium cis–moll, jednego z najsłynniejszych utworów Rachmaninowa.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Wojciech Świtała

Preludium c-moll op. 28 nr 20
 
Galeria »
 
mini