KOMPOZYCJE kompozycje

Nokturn H-dur incypit

Gatunek: Nokturn

Tonacja: H-dur

Opus lub numer Wydania Narodowego: op. 9 nr 3

Data powstania: 1830-1831

Wg Paderewskiego: VII/3

Wg Turło: 110

Obsada: fortepian

Utwór dedykowany:

Maria Camillowa Pleyel

 

Nokturn H–dur, który dopełnia opus 9, został skomponowany – jak się przypuszcza – w Wiedniu, nieco później niż dwa pierwsze utwory wchodzące w skład opus 9, w roku 1831. Jest wyraźnie odmienny od obu wcześniejszych: zadziwiająco dojrzały w swej nokturnowej samodzielności. Śladów Fielda niełatwo się dopatrzyć. Podobnie jak Nokturn b–moll – jest on trzyczęściowy, przy czym część środkowa została w nim przez Chopina skontrastowana z częściami skrajnymi w sposób wyjątkowo nagły i ostry.

Temat inicjalny toczy się w tempie allegretto i w nietypowym dla nokturnu charakterze: scherzando. Żaden z wykonawców nie stosuje tego zalecenia nazbyt dosłownie. Zdaje się, że Chopinowi chodziło jedynie o to, by narracja toczyła się płynnie. Tę z pozoru tylko skoczną melodię należy śpiewać na wielkim, długim oddechu.

Ten urzekający, rozkołysany temat, przywodzący niekiedy na myśl barkarolę, będzie powracał przeplatając się z tematem nowym, już w całej pełni śpiewnym. A przy tym niezwykle prostym, niemal pieśniowym, wzbogaconym jedynie  kończącą frazę figuracją. Wypełniające część środkową Nokturnu agitato wybucha nagle i równie nagle zanika. Wprowadza muzykę niemal groźną, wojowniczą. Przebiega w paralelnym h–moll, w metrum alla breve, łącząc rytmy marsza czy pieśni powstańczej z odgłosami w lewej ręce niemal dźwiękonaśladowczymi. Trzeba powtórzyć, iż z muzyki tego Nokturnu duch Fielda ulotnił się już całkowicie.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Dang Thai Son

Nokturn H-dur op. 9 nr 3
 
Galeria »
 
mini