KOMPOZYCJE kompozycje

Mazurek f-moll incypit

Gatunek: Mazurek

Tonacja: f-moll

Opus lub numer Wydania Narodowego: [op. 68 nr 4]

Data powstania: 1849

Wg Fontany: 68 nr 4

Wg Paderewskiego: X/51

Wg Turło: 99

Obsada: fortepian

 

Mazurek f–moll – nazywany ostatnim z racji swego nieukończenia - ma swoją historię i swoje znaki zapytania. Wśród notatek i szkiców kompozytora znalazła go Jane Stirling. August Franchomme był pierwszym z tych, którzy usiłowali odczytać i odcyfrować mało czytelny rękopis, który znajduje się obecnie w Warszawie, w Muzeum NIFC. Po Franchommie próbował to zrobić Fontana, który utwór wydał, choć bez tych taktów, których nie zdołał odczytać.

Pierwsze takty utworu brzmią melancholijnie, nostalgicznie. Swoim nasilonym chromatyzmem zapowiadają Wagnera. Po nich następuje moment ożywienia, parę taktów granych con anima, w tonacji jasnej, paralelnej.

W naszych już czasach próbowano odczytać partie, których Fontana nie zdołał zrozumieć. Czynili to: Artur Hedley, Ludwik Bronarski, Jan Ekier, Miłosz MaginWojciech Nowik.

Dziwnie pięknie, choć gorzko, zabrzmiały (w odczytaniu Jana Ekiera) takty przynoszące wariant tematu inicjalnego. Partia utworu przebiegająca w równoimiennym F–dur musiała zostać zrekonstruowana. Wydaje się, że mamy przed sobą zapis jedynie stenograficzny, szkicowy, nie zaś realizację pełną, ostateczną.

Całości utworu, w jego przypuszczalnej, zrekonstruowanej postaci – trudno słuchać bez wzruszenia. Przypominają się słowa wypowiedziane kiedyś przez Witolda Lutosławskiego: „Świat wyobrażony w dziełach Chopina przy całej swej fantastyczności jest światem głęboko ludzkim, jak głęboko ludzkie jest żarliwe pragnienie ideału”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji "Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie"
Polskie Radio II


 
Opus

The Real Chopin »

Janusz Olejniczak

Mazurek f-moll [op. 68 nr 4]
 
Galeria »
 
mini mini